01 March 2011

Вратцата, прохода на река Лева, Враца (Вратица)

През лятото на 2010 успях да заснема прохода Вратцата и да премина през него. За съжаление бях в най-горещите часове на деня и разходката ми беше кратка, но пък успях да направя снимки и да се възхитя на красотата около мен.
Вратцата се намира на половин километър от град Враца, във Врачанския Балкан. Уникален е със скалите, които са отвесни и много алпинисти ги посещават. Реката в края на август беше много малка, но се намираха места,където малчуганите да се разхладят. Даже ме поканиха да се топна и аз във водата и ме питаха, как издържам на тази горещина.
Непосредствено преди прохода е разположен един хотел-ресторант, в който стига да искате можете да похапнете и да отседнете. Аз се възползвах от кухнята им, седнали до брега на реката и направеното езерце, позабравих горещината.
Нека направим заедно разходката ми:
Това можех да наблюдавам, докато похапвах в ресторанта...

Отразените скали в езерото
Пообиколих езерото. Забелязах няколко змии, много риби и водни кончета.
Тръгнах по пътя, край реката, за да направя няколко снимки и да се крия,  където мога от жарещото следобедно слънце.
Река Лева
 Указателна табела за природен парк "Врачански Балкан"

Пеперуда
 Малко преди най-тясната част на прохода, видях паметник. Приближих се и прочетох, че е на Радан войвода - последния защитник на Врачанската твърдина срещу османското нашествие.
Приближавам се, но как ще снимам? Слънцето е точно срещу мен. ..
 Скрита под едно дърво улавям това:
Вглеждам се и се питам, дали някога ще се престраша да се изкача по някоя от тези скали.
Преминавам по моста и отивам на най-тясното място на прохода, през който минават само реката и пътя.
Първи лъч в кадър ...

Ето и прохода:

Преминавам през него, за да направя снимки и от другата страна.
Слизам в реката и снимам отдолу.
Бистра вода и рибив нея.

Връщам се към ресторанта, за да потегля с колата към Видин.
Последните два кадъра.
Пътя

И паяжината...

" Вратцата е проход в България в Природен парк "Врачански Балкан". В средновековието е наричан Вратица. В пролома са запазени останки от средновековната крепост Вратица (10 - 12 век).
Простира се на площ от 2 ха. През него минава шосето за с. Згориград, хижа Пършевица, пещерата Леденика и едноименния туристически комплекс.
Проходът е ждрело на река Лева и е красив и внушителен скален масив. Обявен е за природна забележителност през 1964 година. Символ е на град Враца и се свързва с името на града." Уикипедия

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...